(Evangelij po Mateju, poglavja 5-7)
Blagor ti
»Blagor ti, kadar si čisto na koncu. Ko je manj tebe, je več Boga in njegovega vladanja.
Blagor ti, kadar čutiš, da si izgubil, kar ti je najdražje. Le tedaj te bo lahko objel Tisti, ki ti je najdražji.
Blagor ti, kadar si zadovoljen s tem, kdor si – nič več, nič manj. V tistem trenutku ugotoviš, da si ponosni lastnik vsega, česar ni mogoče kupiti.
Blagor ti, kadar si razvil veliko lakoto po Bogu. Njegova hrana in pijača sta najboljše kosilo, kar jih boš kdaj koli jedel.
Blagor ti, kadar sočutno skrbiš za druge. Takrat, ko si ›skrben‹, ugotoviš, da Nekdo skrbi zate.
Blagor ti, kadar je tvoj notranji svet – tvoje srce in misli – tako kot je prav. Takrat lahko vidiš Boga v zunanjem svetu.
Blagor ti, kadar lahko pokažeš ljudem, kako naj sodelujejo, namesto da bi tekmovali in se borili. Takrat spoznaš, kdo si v resnici in odkriješ, da spadaš v Božjo družino.
Blagor ti, kadar tvoja predanost Bogu izzove preganjanje. Preganjanje te žene še globlje v Božje kraljestvo.
Ne samo to – blagor ti vsakokrat, ko te ljudje zatirajo ali mečejo ven ali govorijo o tebi laži, da bi očrnili mene. To pomeni, da je resnica preblizu, da bi jim lahko bilo udobno – zato jim je neprijetno. Lahko ste veseli, ko se to zgodi – celo radostni! –, ker kljub temu, da njim ni všeč, meni je! In vsa nebesa ploskajo. In vedite, da ste v dobri družbi. Moji preroki in moje priče so vedno prihajali v takšne težave.«
Sol in luč
Ali pa če rečem takole: Tu ste, da bi bili luč in da bi v ta svet vnašali Božje barve. Bog ni neka skrivnost, ki bi jo varovali. S to stvarjo gremo v javnost, tako zelo v javnost, kakor je javno mesto na vrhu hriba. Če sem vas naredil za nosilce luči, vas verjetno ne bom skril pod vedro, ali ne? Postavil vas bom na podstavek. In zdaj, ker sem vas postavil na vrh hriba, na podstavek – svetite! Imejte odprto hišo; bodite radodarni s svojim življenjem. Ko se vi odprete drugim, spodbujate ljudi, da se odprejo Bogu, temu radodarnemu Očetu v nebesih.«
Polni pomen Božje postave
Naredite za nepomembno samo najmanjšo stvar v Božji postavi in za nepomembne boste naredili sebe. Toda vzemite jo resno, pokažite pot drugim in pripadla vam bo čast v kraljestvu. Če vam glede pravega življenja ne bo šlo precej bolje od farizejev, niti od daleč ne boste videli kraljestva.«
Umor
Želim torej, da se tako obnašate pri teh rečeh. Če stopiš na kraj, kjer se vrši Božja služba, in se medtem, ko hočeš prinesti daritev, nenadoma spomniš, da ti je tvoj prijatelj nekaj zameril, pusti svojo daritev, odidi takoj ter pojdi k temu prijatelju in uredi stvari. Tedaj in samo tedaj se vrni in urejaj stvari z Bogom.
Ali pa recimo, da na ulici srečaš starega sovražnika. Ne izgubljaj niti trenutka. Naredi prvo potezo, uredi stvari z njim. Konec koncev iz vajine preteklosti veš, da lahko, če prvo potezo prepustiš njemu, končaš na sodišču ali celo v ječi. Če se to zgodi, ne boš prišel ven brez visokega plačila.«
Prešuštvo in ločitev
Nehajmo se pretvarjati, da je to lažje kakor v resnici. Če hočeš živeti moralno neoporečno življenje, moraš storiti tole: Oslepiti si moraš svoje desno oko v tistem hipu, ko ga zasačiš pri pohotnem buljenju. Izbrati si moraš, da rajši živiš enook, kakor da pristaneš na moralnem smetišču. In odsekati si moraš desno roko v tistem hipu, ko jo opaziš kako se grozeče dviga. Bolje krvav štrcelj kakor vse tvoje bitje za večno zavrženo na odlagališču odpadkov.
Se spominjate svetopisemskega odlomka, ki pravi: ›Kdor koli se loči od svoje žene, naj to stori zakonito; naj ji da ločitvene listine in zakonite pravice.‹? Premnogi izmed vas uporabljate to kot krinko za svojo sebičnost in muhavost ter se pretvarjate, da ste pravični že zato, ker ste ›zakoniti‹. Prosim, nič več pretvarjanja. Če se ločiš od svoje žene, si kriv, da si iz nje naredil prešuštnico (razen če s težkimi spolnimi grehi tega iz sebe ni naredila že sama). In če se poročiš s takšno ločeno prešuštnico, si samodejno tudi ti prešuštnik. Ne morete uporabljati krinke zakonitosti, da bi prikrili moralno polomijo.«
Prazne obljube
Ljubite svoje sovražnike
Dobro poznate stari pisani zakon: ›Ljubi svojega prijatelja,‹ in njegovo nepisano dopolnilo: ›Sovraži svojega sovražnika.‹ Jaz temu nasprotujem. Pravim vam, da ljubite svoje sovražnike. Naj izvabijo iz vas najboljše, ne najslabše. Ko kdo povzroči, da ti je težko, odgovori z močjo molitve, saj takrat deluješ iz svojega pravega jaza, iz jaza, ki ga je ustvaril Bog. To je to, kar dela Bog. Daje najboljše, kar ima – sonce, da greje, in dež, da nahrani –, vsakomur, ne glede na to, kakšen je: dober ali slab, prijazen ali zoprn. Če je vse, kar počneš, samo to, da ljubiš tiste, ki so vredni ljubezni, ali pričakuješ nagrado? To lahko počne vsak. Če preprosto rečeš ›Živijo,‹ tem, ki te pozdravljajo, ali pričakuješ medaljo? To počne vsak navaden grešnik.
Z eno besedo – pravim vam, odrastite. Vi pripadate kraljestvu. Zato tudi žívite tako! Izživite svojo od Boga ustvarjeno identiteto. Žívite radodarno in prijazno do drugih, tako kakor Bog živi do vas.«
Svet ni gledališki oder
Ko počnete kaj za koga drugega, ne pritegujte pozornosti nase. Prepričan sem, videli ste jih na delu – imenujem jih ›dramski igralci‹ –, kako imajo tako molitvena srečanja kakor ulične vogale za gledališki oder, kjer igrajo usmiljenje toliko časa, dokler nekdo opazuje in delajo predstavo za množice. Res je, zaploskajo jim, toda to je vse, kar dobijo.
Ko pa ti pomagaš nekomu, ne misli na to, kako izgleda. Preprosto naredi – tiho in nevsiljivo. Prav tako ti pomaga tvoj Bog, ki te je spočel v ljubezni in ki dela za kulisami.«
Molite enostavno
Tole hočem, da storite: Poiščite tiho, odmaknjeno mesto, tako da ne boste skušani z gledališkim nastopanjem pred Bogom. Enostavno bodite tam, kolikor je mogoče preprosto in iskreno. Osredotočenost se bo preusmerila od vas na Boga in začeli boste čutiti njegovo milost.
Svet je poln takoimenovanih molitvenih bojevnikov, ki so molitveni nevedneži. Polni so obrazcev in programov in nasvetov, krošnjarskih tehnik, kako dobiti od Boga to, kar hočeš. Ne padite v ta nesmisel. Ta, s katerim imate opravka, je vaš Oče in on ve, kaj potrebujete, bolje od vas. Glede na to, da vas Bog tako ljubi, lahko molite enostavno. Takole:
Pri molitvi je povezava med tem, kar stori Bog in kar storite vi. Naprimer: ne morete dobiti odpuščanja od Boga, brez da bi tudi vi odpustili drugim. Če pri tej stvari nočete opraviti svojega deleža, odrežete sebe od Božjega deleža.
Ko izvajate kakšno disciplino odrekanja hrani, da bi se bolje koncentrirali na Boga, ne delajte iz tega predstave. To lahko naredi iz vas junake kratkega slovesa, ne more pa iz vas narediti svetnikov. Če se podate v ›treniranje‹ navznoter, se navzven obnašajte običajno. Umijte in počešite si lase, umijte si zobe in obraz. Bog ne potrebuje pripomočkov za pritegovanje pozornosti. Ne bo prezrl tega, kar delate; dobro vas bo nagradil.«
Življenje, predano čaščenju Boga
Tvoje oči so okna v tvoje telo. Če v radovednosti in veri na široko odpreš svoje oči, se tvoje telo napolni s svetlobo. Če pa mežikaje živiš v pohlepu in nezaupanju, je tvoje telo vlažna klet. Kako temno življenje imaš, če na svojih oknih potegneš žaluzije!
Ne moreš častiti dveh bogov hkrati. Ko ljubiš enega boga, začneš sovražiti drugega. Oboževanje enega porodi prezir do drugega. Ne morete hkrati častiti Boga in Denarja.
Če se odločite za Boga in živite življenje, ki je predano čaščenju Boga, potem sledi, da ne delate problemov iz tega, kaj je na mizi ob času jedi, oziroma iz tega, ali so obleke v vaši omari v skladu z modo. Življenje je veliko več kakor hrana, ki jo spraviš v želodec, in vaš zunanji izgled je več kakor obleke, ki si jih obesiš na telo. Poglejte ptice, proste in svobodne, k tlom jih ne veže nikakršen opis zaposlitve, brezskrbne so v Božji skrbi. Vi pa mu pomenite mnogo več kot ptice.
Ali je s pomočjo zaskrbljenega buljenja v ogledalo že kdo postal samo za centimeter večji? Oh, ves ta čas in denar, ki ga zapravijo za modo – ali mislite, da je to tako zelo pomembno? Namesto da gledate na modne navade, pojdite ven, na polja, in poglejte divje rože. Nikoli se ne lišpajo in ne hodijo po nakupih, pa vendar – ali ste že kdaj videli barve in oblikovanje, ki bi se lahko primerjalo z njimi? Tudi deset najbolje oblečenih moških in žensk v deželi bi ob njih izpadlo bedno.
Če Bog naklanja takšno pozornost izgledu divjih rož – katerih večinoma sploh nihče ne opazi – ali misliš, da ne bo pazil nate, bil ponosen nate, storil najboljšega zate? Kar hočem doseči s tem je, da se sprostite. Ne bodite tako prezasedeni z dobivanjem, da se boste lahko odzvali na Božje dajanje. Iz tega delajo probleme ljudje, ki ne poznajo Boga in njegovega ravnanja, vi pa poznate tako Boga kakor njegovo ravnanje. Potopite svoje življenje v Božjo resničnost, v Božjo pobudo, v Božjo preskrbo. Ne skrbite in ne bojte se, da boste kaj zamudili. Odkrili boste, da bo poskrbljeno za vse vaše vsakdanje človeške potrebe.
Posvetite vso svojo pozornost temu, kar Bog dela ravno zdaj, in ne zapletajte se v to, kaj se bo ali se ne bo zgodilo jutri. Bog vam bo pomagal, da uredite kakršno koli težko stvar takrat, ko bo prišla.«
Preprosto pravilo obnašanja
Ne jemljite tega, kar je sveto, z levo roko. Norčije in bedaštvo niso Bogu v čast. Ne razvrednotite svetih skrivnosti s tem, da jih spremenite v slogane. Ko poskušate biti »primerni«, se samo delate privlačne in odpirate vrata svetoskrunstvu.
Ne barantajte z Bogom. Povejte naravnost. Prosite za to, kar potrebujete. To ni igra mačke in miši, igra skrivalnic, ki bi se jo šli. Če te tvoj otrok prosi za kruh, ali ga pretentaš z žagovino? Če te prosi za ribo, ali ga na krožniku prestrašiš z živo kačo? Kljub temu, da ste takšni, kot ste, ne bi niti pomislili na kaj takega. Vsaj do svojih otrok se obnašate primerno. Ali torej ne mislite, da bo Bog, ki vas je spočel v ljubezni, celo boljši?
Tole je preprosto, najosnovnejše pravilo obnašanja: Vprašaj se, kaj želiš, da bi ljudje storili zate, nato pa prevzemi pobudo in stori to zanje. Seštejte Božjo postavo in preroke in to je to, kar boste dobili.«
Biti in delati
Pazite se lažnih pridigarjev, ki se mnogo smehljajo in se kar cedijo od narejene iskrenosti. Obstaja možnost, da te bodo tako ali drugače odrli. Ne bodite vsi prevzeti od karizme, glejte na značaj. Glavna stvar je, kdo pridigarji so, ne kaj govorijo. Pravi voditelj ne bo nikoli zlorabil tvojih čustev ali tvoje denarnice. Ta bolna drevesa s svojimi slabimi jabolki bodo posekana in vržena v ogenj.
Poznavanje pravega gesla – naprimer: ›Gospodar, Gospodar,‹ – vam pri meni ne bo prav nič pomagalo. Kar pričakujem, je resna poslušnost – delanje tega, kar hoče moj Oče. Že sedaj jih lahko vidim – tisoče ob poslednji sodbi, ki pomembno korakajo proti meni in pravijo: ›Gospodar, pridigali smo Sporočilo, tolkli smo demone in o naših, od Boga podprtih projektih so vsi govorili.‹ In veste, kaj jim bom rekel? ›Zgrešili ste vlak. Počeli ste le to, da ste me izrabljali za svojo lastno pomembnost. Niti najmanj nisem navdušen nad vami. Poberite se od tod.‹«
Temeljne besede
Če pa moje besede uporabljate samo za biblijska preučevanja in jih ne vgradite v svoja življenja, ste kakor neumni graditelj, ki je sezidal svojo hišo na peščeni plaži. Ko je prihrumela nevihta in so udarili valovi, se je zrušila kakor hiša iz kart.«
Ko je Jezus končal svoj govor, je množica glasno zaploskala. Nikoli še niso slišali takšnega nauka. Bilo je očitno, da res živi vse to, kar govori – kakšno nasprotje od njihovih verskih učiteljev! To je bil najboljši nauk, kar so ga kdaj koli slišali.